Antall sider: 374
Forlag: Vigemostad og Bjørke
Les mer hos forlaget.

«Apollons prøvelser: Det skjulte oraklet» av Rick Riordan

Bokanmeldelsen er skrevet av Jiorgos, 12 år.

"Det skjulte oraklet" er den første boken i serien "Apollons prøvelser". Boken handler om at den greske guden Apollon blir sendt ned til menneskenes verden med en identitet som Lester Papadopoulos. Han blir med ett kjent med Megan McCaffrey som er en halvgud. Hun "påberoper seg hans tjenester" og Apollon er nødt til å gjøre alt hun sier at han skal gjøre. Litt senere kommer de til Halvblodsleiren hvor de finner ut at alle orakler er ute av bruk. Kanskje er det fordi guden for orakler er menneskelig nå, eller er det på grunn av noe helt annet? Halvgudene er nødt til å gå på et oppdrag for å finne det ut, men for å kunne dra på et oppdrag trenger man en spådom, og for å få en spådom trenger man et orakel. Hvordan skal de fikse dette? Er de nødt til å dra på et oppdrag uten noen anelse om hvem som skal dra eller hva som kommer til å skje, eller er det kanskje en annen utvei..?

Litt om hovedpersonen

Apollon er en gud med veldig stort ego. Han er den greske guden for sang, musikk, bueskyting og pest. Han er også solguden som kjører solvognen over himmelen og guden for Oraklet i Delfi og tre andre orakler. Men for seks måneder siden var det en krig mot kjempene og gudene ble ydmyket mens sju halvguder reddet verden. Zevs, den mektigste av alle gudene av Olympos, lot raseriet sitt gå utover sønnen sin, Apollon, og som straff sendte han Apollon ned til Jorden. Der må guden Apollon leve et liv som helt vanlig tenåring uten krefter, mens han prøver å få farens tilgivelse.

Ordliste

Orakelet i Delfi: En ånd som trenger en menneskelig kropp for å leve. Den mest brukte kilden for spådommer i det gamle Hellas

Halvgud: Et type menneske som er et barn av en gud og et menneske

Hva synes Jiorgos om boken?

Jeg synes at boken var en av de beste jeg noen gang har lest. Den er litt komplisert, så jeg anbefaler å lese de andre bøkene om gresk mytologi først. Jeg er greker selv og jeg har lært mye mer enn jeg noen ganger hadde lært uten de bøkene. Bøkene passer best for barn fra 10-15 år.

Skrevet 9/1/2017

Flere anmeldelser av bøker skrevet av Rick Riordan: