Bokanmeldelse - En pingles dagbok: Ut på tur, aldri sur

Illustratør: Ukjent

Originalens tittel: En pingles dagbok

Utgitt: 4. november 2014

Antall sider: 224

Forlag: Gyldendal

Oversetter: Hege Mehren

Litt om forfatteren: Jeffrey Kinney er født 19. februar 1971 i Washington, USA. Han bor i Massachusetts med hans to barn og kona Julie Kinney. Han er kjent får å ha skrevet tolv forskjellige pingles dagbok-bøker, pingles dagbok-bøkene har vært de mest populære bøkene blant barn i verden siden Harry Potter. En pingles dagbok har blitt solgt i mer enn 150 millioner eksemplarer. Pingles dagbok 10: Gode gamle dager kommer i butikkene 5. november 2015.

Hovedpersoner: I boka møter vi Greg Heffley, en gutt som er ca. 13 år gammel, han er oppfinnsom og ser alltid ut til å havne i trøbbel. Han har to brødre, den ene heter Rodrick som er en frekk, lat og veldig irriterende 18 år gammel gutt som elsker å sove og er i et rockeband. Den andre heter Manny, han er 3 år gammel, veldig sta og skylder alltid på Greg hvis han har gjort noe. Så er det mammaen som kan være litt irriterende, hun prøver alltid å få familien til å tilbringe tid sammen og en pappa som er klumsete og har noen rare interesser. Greg har også en bestevenn som heter Rowley, han kan være ganske dum og barnslig noen ganger, men han er som oftest snill.

Handling: Det hele startet en dag da moren hadde funnet ut at de skulle dra på bilferie den sommeren, det var alle fornøyde med, men den skulle ikke bli helt som planlagt. De pakket med seg tingene sine og startet å kjøre med faren sin båt på slep. De stopper på et fesjå der Manny klarte å gjette riktig vekt på en gris sånn at de vinner den, så kjører familien videre med en gris i kjøleboksen. Greg syntes ikke de har gjort så mye gøy på bilferien så han foreslår at de skal dra til en vannpark, det syntes ikke moren hans noe særlig om, men resten av familien syntes det hørtes bra ut, så dit dro de. De hadde det hyggelig i vannparken helt de oppdaget at de hadde mistet nøkkelen til skapet der de hadde alle tingene sine, det i seg selv var ikke så ille fordi badevakten hadde nøkkel til alle skapene, men på nøkkelen sto skapnummeret som de ikke husket. De lette rundt hele vannparken men fant ikke nøkkelen. Greg trodde plutselig at han husket nummeret (noe han ikke gjorde), da badevakten åpnet skapet var det tomt, da trodde familien at noen hadde funnet nøkkelen og stjålet tingene deres.

Hva synes Jonas om boken?

Positivt med boka: Jeg likte denne boka fordi den morsom og underholdene.

Negativt med boka: Jeg synes ikke det er så mye beskrivelser i boka.