Antall sider: 295
Forlag: Kagge Forlag
Les mer hos forlaget.

«Dustedagboka 8» av Rachel Renee Russell

Bokanmeldelsen er skrevet av Maren Kristine, 12 år.

Boken handler om Nikki som kaller seg selv for en dust. Hun har en lillesøster, en mor og en far. En morgen forsover Nikki seg. Hun rekker akkurat frem tidsnok til skolen, men i gymtimen skjer det noe dramatisk. I denne boken leser du om hva som skjer med Nikki etter en runde med stikkball. Hun havner i et eventyrland, og det skjer masse drama for at hun skal komme seg tilbake til sin egen verden. Alle eventyrfigurene hun møter i eventyrlandet er akkurat som personene i hennes ekte verden. Hun havner inn i mange historier, f.eks Gullhår og de tre bjørnene, Rødhette og Askepott. På reisen for å komme seg hjem igjen må hun dra på et ball for å finne trollmannen. Hun møter også på drømmeprinsen som hun fort forelsker seg i.

Hva synes Maren Kristine om boken?

Jeg syns handlingen er spennende, fordi det skjer noe hele tiden. I starten av boken fikk jeg noen frampek, altså hint, som jeg kom nærmere til senere i boken. Boken har ganske mange tegninger, men jeg liker det. For ellers ville det vært mye vanskeligere å forstå hva forfatteren skriver. Jeg liker at det er mange bøker, for da har jeg alltid en ekstra bok å lese. Du blir også kjent med mange karakterer i bøkene. Når jeg leser føler jeg at jeg får et lite inntrykk over hvordan ungdomsskolen kan bli.

Jeg vil anbefale denne boken for barn fra 10 år og oppover, siden boken handler om en jente som går på ungdomsskolen. Den passer ikke for barn under 10 år, fordi noen ganger kan det være noe i teksten som de kanskje ikke vil forstå. Jeg vil også anbefale boken for barn som liker spenningsbøker. Boken får terningkast 5 av meg, fordi hver gang jeg leser i den, greier jeg aldri å legge den fra meg.

Skrevet 4/11/2015

Andre anmeldelser av denne boken:

Flere anmeldelser av bøker skrevet av Rachel Renee Russell: