Bokanmeldelse - Harry potter og fangen fra Azkaban

Forfatter: J.K.rowling

Illustratør: Kazu Kibuishi

Orginalens tittel: Harry Potter and the prizoner of Azcaban

Oversetter: Torstein Bugge Høverstad

Utgitt: I England 1999, mens den norske versjonen ble utgitt året etter.

Antall sider: 385

"Mørkets herre ligger alene og venneløs, forlatt av sine drabanter. Hans tjener har vært lenket i tolv år. I natt, før midnatt, vil tjeneren bryte lenkene og igjen prøve og slutte seg til sin herre. Ved sin tjeners hjelp skal Mørkets herre reise seg på ny, større og frykteligere enn noen gang. I natt...før midnatt ...vil tjeneren...igjen...prøve å...slutte seg til...sin herre.." Professor Rummelfiold

Handlig: Det er det fjerde året til Harry, Ronny og Hermine på Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom. I 12 år har en svart trollmann ved navn Sirius Svaart vært stengt inne i trollmannsfengselet Azkaban. Men nå har han rømt. Fangevokterene hadde hørt han hviske i søvne "han er på Galtvort..". Det kommer også en ny professor i Forsvar mot svartekunster, professor Lupus. Harry syntes han er den beste læreren de har hatt noen gang, men det er noe de ikke vet.

Harry: Harry potter har vokst opp hos dumlingene, altså Dudleif onkel Victor og tante Petunia, fordi foreldre hans døde i en bilulykke eller det er det som dumlingene forteller han. For egentlig var foreldrene hans trollmenn som ble drept av fyrst Voldemort som er også kjent som Mørkets herre da Harry var liten og Harry fikk bare ett lite sikksakk arr i pannen formet som et lyn da Voldemort hadde prøvd å drepe han. I første bok får Harry vite at han også er trollmann.

Ronny: Ronny Wiltersen er blant Harrys beste venner, han har seks søsken men to av de bor ikke hjemme lenger. Han har en svært hyggelig familie, som er ganske fattige. Herr Wiltersen jobber i magidepartementet mens fru Wiltersen er hjemmeværende.

Hermine: Hermine Grang er også Harrys beste venn. Hun er gompefødt altså att foreldrene hennes er gomper. Foreldrene jobber begge to som tannleger, Hermine er veldig skoleflink, men hun liker ikke clairvoiance som hun syntes at bare er tull. Favoritt faget hennes er Artimantikk.

Galtvort: Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom er der hvor det meste av handlingen foregår i alle de syv bøkene. Rektoren Albus Humlesnurr er veldig smart og kommer med gode råd når Harry og vennene hans trenger det. Professor McSnurp er husstyrer for griffing og lærer i transfigurasjon og er ganske streng.

Litt om J.K rowling:
J.K rowling er en kjent britisk forfatter og skaperen av Harry Potter-serien, hun fikk ideen under en togreise fra Manchester til London i 1990, da toget var forsinket og hun måtte vente i fire timer på stasjonen. Bøkene har fått mange priser og er grunnlaget til en populær filmserie. Hun har tre barn David og Mackenzie, og Jessica fra tidligere ekteskap.

Egentlig heter hun Joanne Rowling, i virkligheten har hun ikke noen mellomnavn. Men tok til seg .K som står for Kathleen og som er bestemorens navn. Forlaget hennes Bloomsbury ønsket å unngå at målgruppen som er mest unge gutter, skulle unnlate å kjøpe bøkene fordi de var skrevet av en kvinne, derfor valgte de å bruke to initialer istedenfor å skrive hele navnet hennes.

Iben 7B

Hva synes Iben om boken?

Jeg liker boken veldig godt fordi den er spennende og godt skrevet/oversatt. Boken er ikke like spennende som de andre bøkene, men fortsatt ganske bra. Jeg mener at boken passer for de som er over ni-ti år gamle og liker spenning og fantasy.

Skrevet 3/11/2015

Andre anmeldelser av denne boken:

Flere anmeldelser av bøker skrevet av J. K. Rowling: